BPU is een platform van en voor bedrijven en ondernemers, (kennis-) instellingen en maatschappelijke organisaties

BPU zet zich in om grote internationale wielerevenementen naar (stad en regio) Utrecht te halen. Om daarmee de economische participatie van de partners en de aantrekkelijkheid van Utrecht te bevorderen. Met Healthy Urban Living als uitgangspunt.

BPU zorgt door haar bewezen netwerkfunctie voor verbinding tussen haar partners en relevante stakeholders en levert door haar focus een bijdrage aan de gezond stedelijk leven ambitie van stad en regio.

Deze ambitie richt zich op innovatie, gezondheid en bewegen, infrastructuur, kennis, cultuur, evenementen en wielersport. BPU richt zich hierbij hoofdzakelijk op grootschalige (sport)evenementen om de ambities te verwezenlijken.

Een event komt tot stand via co-creatie vanuit publiek-private samenwerking volgens het zgn. ‘Utrecht model’ (publiek-private samenwerking waarbij de private partners ongeveer de helft van de kosten dragen). Universiteit en Hogeschool worden waar relevant betrokken voor onderzoek naar de impact van op stad en regio.

Aan een event is brede activatie voor diverse sectoren (cultuur, sport, onderwijs, bedrijfsleven) gekoppeld, net als bewonersprogramma’s en maatschappelijke impact (bijv. kleinschalig en wijkgericht). De potentiële opbrengsten van een event moeten minimaal de kosten dekken. Een event moet laagdrempelig toegankelijk zijn.

Een event kent een passend en substantieel mediabereik. Een event is gericht op Utrecht met exposure richting regio. Een event moet meerwaarde opleveren voor de positionering van stad en regio.

Een event heeft internationale aantrekkingskracht en is ‘top of the bill’ in haar soort.

Events en daarmee BPU en haar partners leveren een bijdrage aan:

Gezondheid/vitaliteit van medewerkers en inwoners.
Duurzaamheid
Toegankelijkheid
Diversiteit en inclusiviteit
Leefbaarheid in een verdichtende stad en een regio onder druk

Samen vergroot het de aantrekkelijkheid van de regio om in te wonen en stimuleert dit het vestigingsklimaat.

Daarbij toont het Utrecht als showcase voor ‘the ultimate value of cycling’.