Op 5 april jongstleden organiseerden het Business Peloton Utrecht (BPU) en Utrecht Marketing een bijeenkomst in de Jaarbeurs voor zo’n 200 vertegenwoordigers van gemeentebesturen, cultuur, sport en ondernemers uit de provincie Utrecht. Op het programma stond een beschouwing van de routes, een blik op de organisatie en een inspirerende kijk in wat de Tourstart in 2015 heeft gebracht met een vertaling naar de mogelijkheden tijdens de Vueltastart in 2020

La Vuelta Holanda is de start van één van de mooiste wielerrondes in augustus 2020 in Nederland: in de steden Utrecht, Breda en Den Bosch en de provincies Utrecht, Noord-Brabant en zelfs een stukje Gelderland. Er worden drie etappes verreden:

  • de eerste etappe in de stad Utrecht (ploegentijdrit),
  • de tweede etappe van Den Bosch via de Utrechtse regio naar de Domstad.
  • de derde etappe wordt in de Brabantse regio gefietst en begint en eindigt in Breda.

Op verzoek van BPU en Utrecht Marketing heeft de bekende wielrenner Stef Clement (6 keer gestart in de Vuelta) de twee Utrechtse etappes al gereden en daar vertelt hij in de twee onderstaande filmpjes over:

Eerste etappe in de stad Utrecht (ploegentijdrit):

Tweede etappe van Den Bosch via de Utrechtse regio naar de stad Utrecht:

Naast deze blik op het parcours, gaf de directeur van de Projectorganisatie, Martijn van Hulsteijn, een inkijkje in de gehele overkoepelende organisatie. Met een mooie indringende anekdote omlijstte hij de lobby en de keuze van de Vuelta-directie voor Nederland en specifiek de regio Utrecht en Brabant. Er wordt door de Vuelta-directie vooral gezocht naar een verhaal achter een start, waarbij de cultuur-historische banden met de Spanje en de inzet op duurzaamheid doorslaggevende factoren waren.

Gedeputeerde Pim van de Berg van de Provincie Utrecht wist de aanwezigen te boeien met zijn terugblik op de bestuurlijke kant van de lobby en wat er voor nodig is geweest om ook politiek de handen op elkaar te krijgen. Vooral de maatschappelijke meerwaarde heeft daar de doorslag gegeven, dit is geen investering in drie dagen sporten, maar vooral in een langere periode vol verbinding, samenwerking en activiteiten (de activatie), waarbij de Vuelta een middel is. Juist die activiteiten waarbij ondernemers, maatschappelijke partijen, cultuur, onderwijs en sport elkaar opzoeken en versterken, maken dat de meerwaarde.  Dagvoorzitter Cor Jansen wist het treffend samen te vatten in twee woorden: bestuurlijke lef.

 

Voor de zeer gezellige afsluitende netwerkborrel was er nog een forumgesprek met Marloes van den Berg (Jaarbeurs), Hermannus Stegeman (activatie 2015), Appie Alferink (ZHIMIC), Michiel van der Schaaf (RBT- Heuvelrug en Vallei) en Frank van Eekeren (Universiteit Utrecht) inzicht gaven in de succesfactoren rondom de start van de Tour de France in 2015 en tips en aanbevelingen meegaven voor de start van de Vuelta. Vooral de onderzoeksinformatie van Frank van Eekeren bracht inzicht in de waarde van een groot sportevenement en de enthousiaste verhalen van de andere forumleden gaven een goed inzicht in wat er te doen staat voor komend jaar: samenwerken en elkaar opzoeken om prachtige activiteiten te ontwikkelen voor de aanloop naar de Vuelta-start!

Met dank aan de enorme inzet van de mensen van Utrecht Marketing en Alieke van Leeuwen voor de goede organisatie vooraf.

Rest nog om vooral Marloes van den Berg te bedanken voor de geweldige locatie en verzorging in het Media Plaza en Auditorium van de Jaarbeurs, een bijzondere locatie waar velen vol bewondering rondkeken.